Brief van de voorzitter n.a.v. de Dag van de Leerkracht

DBOC 02 487uacw

Beste leraar

Toen ik deze zomer op groepsreis in China was, waren er een 5-tal jongeren mee die in een Don Boscoschool zitten of hebben gezeten.

Het was boeiend om naar hun verhalen te luisteren. Allen hadden ze het over de hartelijke sfeer, over het zich thuis voelen, over de assisterende aanwezigheid van hun leraar. Vooral het verhaal van die ene jongen heeft me getroffen. Hij vertelde me hoe moeilijk hij het had met studeren en daarom van de ene school in de andere terecht kwam maar telkens van de regen in de drop. Ontroerend was het toen hij bezield vertelde hoe hij uiteindelijk in één van onze technische scholen terecht kwam en hoe hij daar gestimuleerd wordt om toch maar het beste van zichzelf te geven en om opnieuw in zichzelf te geloven. Deze jongen zit nu in zijn laatste jaar industriële wetenschappen. Hij zal zijn weg wel vinden…

Een ander feit dat me bijblijft is het bezoek van een lerarenopleiding aan één van onze scholen. De aanwezige docenten verwoorden hun indrukken als volgt: “Wat ons vooral is bijgebleven zijn de enthousiaste en gedreven leraren. De passie waarmee ze hun verhaal met ons deelden, raakte ons diep. We waren verbaasd van de rust in de gebouwen en op de speelplaats en van de netheid. Toch liepen daar honderden leerlingen rond. In de school telt elke leerling, ieders verhaal krijgt kansen. Er wordt gezorgd voor elkaar, er wordt samen gevierd en gespeeld. Het was voor ons een revelatie om het co-teachen te mogen meemaken, om de bezieling van de leraars te zien o.a. bij de door de leerlingen gemaakte spelautomaten, bij het werken in het legolab,…”

Wat me in de school bijblijft zijn ook de citaten van een tiental leerlingen die op de muur van de drukkerij te lezen zijn. Elke citaat straalt de spirit van een Don Boscoschool uit.

Tijdens mijn bezoek in een andere school zag ik hoe leraren omgaan met leerlingen die uit alle hoeken van de wereld komen en die allen hun rugzak met grote problemen dragen. Formidabel hoe de sleutelwoorden: respect, ambitie, samen en perspectief daar tot leven komen. Bewonderenswaardig hoe die school de zeer diverse groep leerlingen tot leren brengt: leren leren, leren handelen, leren (samen)leven, leren van en in religie, leren zijn…

Ook de dynamiek die in onze Don Boscoscholen leeft, is terug te vinden op de Facebookpagina van die scholen. Hierbij denk ik bijvoorbeeld aan de speelplaatsanimatie in één van onze scholen. Onder het assisterend oog van leraren zijn laatstejaars op de speelplaats spellen aan het leiden voor de jongere leerlingen…

Beste leraar, dank je wel dat ik dit allemaal mag meemaken en jouw gedreven ‘vakdidactisch meesterschap en meesterlijk vakmanschap’ mag ervaren. Je hebt ons respect en waardering voor wat je voor onze 17.000 leerlingen dagdagelijks doet.

Hartelijke groeten, mede namens de leden van de raad van bestuur.

Didier Finet

Voorzitter Don Bosco Onderwijscentrum