Don Bosco Wilrijk bezorgd over verdwijnen DBSO
Het nieuwe onderwijssysteem duaal leren maakt het voor Don Bosco Wilrijk bijzonder moeilijk om hun doelgroep klaar te stomen voor de arbeidsmarkt. Daarom slaken leerkrachten Jo Naets (48), Sophie Scrayen (48) en Camille Hens (31) met actiegroep 'Elke Leerling Telt' een noodkreet om de plannen te herzien voor het te laat is. “Onze werking zorgt ervoor dat jongeren een weg vinden in onze maatschappij. Als het zo doorgaat, krijgt een heleboel studenten die kans niet meer.”
180 leerlingen zoeken momenteel al werkend en lerend hun weg via Don Bosco campus Wilrijk. Binnen het deeltijds onderwijs kunnen ze zich verdiepen in economie en organisatie, land- en tuinbouw, personenzorg, voeding en horeca of handenarbeid zoals lasser of elektricien. Het voornaamste doel? Meedraaien op de arbeidsmarkt. En dat is waar het schoentje volgens de leerkrachten van Don Bosco momenteel wringt.
“De inkanteling van het DBSO (deeltijds beroepssecundair onderwijs) in het nieuwe systeem van duaal leren, zorgt ervoor dat een heel deel leerlingen uit de boot vallen. Het nieuwe onderwijssysteem duaal leren is te streng en veeleisend voor de jobs waar onze leerlingen tewerkgesteld zullen worden”, vindt Camille Hens. “Ons doel is om jongeren klaar te stomen om te gaan werken. En dus vooral om in de eerste plaats een job te vinden. Torenhoge theoretische verwachtingen zijn daarbij niet op hun plaats.”
Hoge instapvoorwaarden
Waar vroeger geen sprake was van instapvoorwaarden, moet nu een screening van 25 dagen georganiseerd worden alvorens de student zou mogen starten. “Onbegrijpelijk, aangezien dat het opzet van onze werking volledig tenietdoet”, zegt Jo Naets. “Zo drempelloos mogelijk zijn zodat alle jongeren een kans krijgen zich in te schrijven, was ons doel. Door het watervalsysteem in het onderwijs komen jongeren vaak bij ons terecht. Hier kunnen ze opnieuw succeservaringen opdoen die ze in hun voorbije schoolloopbaan vaak niet hadden. Als ze niet voldoen aan de minimumcriteria om te starten, zorgt dat opnieuw voor een teleurstelling. Dat zou voor hen wel eens de druppel kunnen zijn.”
Don Bosco wil jongeren helpen met wat hen in de weg staat om aan de slag te gaan. “Niet alle jongeren kampen met grote problemen, al weten we wel dat de verhouding aan problematieken in ons systeem anders ligt dan in voltijdse scholen. Wij verwachten allesbehalve dat een jongere zich hier kant-en-klaar komt aanmelden”, vult Sophie Scrayen aan. “Ik ben hier dus eigenlijk niet alleen leerkracht, maar ook welzijnswerker.”
“Wij werken preventief. Daarom kan je het ook niet uitdrukken in cijfers”, zegt Jo Naets. “Wat ik wel kan verzekeren, is dat onze werking veel studenten op een positieve manier benadert, waardoor ze opnieuw vertrouwen krijgen in de maatschappij. Moest onze werking wegvallen, ben ik ervan overtuigd dat dit zich op termijn zal laten voelen in de jeugdzorg en het de werkloosheidsgraad zal doen stijgen.”