'Gouden weken': 8 tips voor een hechte klasgroep

Jeswin thomas u Xs BGF5 Crp U unsplash
Samenwerken versterkt de band tussen leerlingen.

De 'gouden weken' zijn de eerste weken van het schooljaar waarin een hechte en positieve groepsdynamiek in een klas wordt gevormd. Het is met andere woorden een cruciale periode voor leerkrachten om een veilige leeromgeving te creëren voor leerlingen. In dit artikel vind je een aantal concrete tips om deze periode effectief te benutten en jouw leerlingen op die manier thuis te laten voelen.

  • Creëer een veilige en vertrouwde omgeving
    In de eerste weken is het belangrijk dat leerlingen zich veilig en geaccepteerd voelen. Een veilige omgeving moedigt leerlingen aan om zichzelf te zijn en open te staan voor anderen. 
    Tip: leer de namen van de leerlingen zo snel mogelijk. Dit toont interesse en respect. Stel ook duidelijke regels op (samen met de leerlingen!) zodat iedereen weet wat er van hen wordt verwacht.
     
  • Focus op kennismakingsactiviteiten
    Activiteiten die leerlingen aanmoedigen om elkaar beter te leren kennen, leggen de basis voor een sterke groepsband. Dit helpt om vertrouwen en respect op te bouwen.
    Tip: organiseer diverse kennismakingsspellen, zoals bijvoorbeeld een 'speeddate' waarbij leerlingen in korte tijd iets over zichzelf delen met verschillende klasgenoten.
     
  • Stimuleer samenwerking en teamwerk
    Samenwerken aan gemeenschappelijke doelen versterkt de band tussen leerlingen en bevordert een gevoel van verbondenheid.
    Tip: laat leerlingen in kleine groepjes werken aan een project of opdracht waarbij ze elkaar nodig hebben om te slagen. Dit kan een creatieve opdracht zijn, zoals het ontwerpen van een klaslogo of het maken van een groepsposter.
     
  • Wees consequent en voorspelbaar
    Consistentie in gedrag en regels helpt leerlingen om zich veilig en geborgen te voelen. Ze weten wat ze kunnen verwachten en wat er van hen verwacht wordt.
    Tip: zorg ervoor dat je als leerkracht consequent bent in je aanpak. Als er afspraken zijn gemaakt, houd je daar dan aan. Dit geldt zowel voor het belonen van positief gedrag als voor het aanpakken van ongewenst gedrag.
     
  • Bouw aan wederzijds respect
    Respect is de hoeksteen van een sterke klasgroep. Wanneer leerlingen elkaar en de leerkracht respecteren, ontstaat er een sfeer waarin iedereen zich kan ontwikkelen.
    Tip: geef het goede voorbeeld door zelf altijd respectvol met leerlingen om te gaan. Moedig leerlingen aan om naar elkaar te luisteren en elkaars meningen te respecteren.
     
  • Zorg voor regelmatige check-ins
    Regelmatige check-ins of klasvergaderingen met de klas helpen om problemen of misverstanden snel op te sporen en aan te pakken.
    Tip: reserveer elke week tijd voor een kort klasmoment waarbij leerlingen hun gedachten en gevoelens kunnen delen. Dit kan informeel zijn, zoals een 'Hoe gaat het met iedereen?'-ronde, of gestructureerder zoals een wekelijks feedbackmoment.
     
  • Stimuleer een groeimindset
    Een groeimindset, waarbij fouten worden gezien als leermomenten, bevordert een positieve leeromgeving en moedigt leerlingen aan om uitdagingen aan te gaan.
    Tip: beloon ook inspanningen in plaats van alleen resultaten. Moedig leerlingen aan om elkaar te ondersteunen en te helpen als iemand moeite heeft met een opdracht.
     
  • Bevorder sociale interactie buiten de lessen
    Momenten buiten de gewone lessen, zoals pauzes of klasuitstappen, bieden waardevolle kansen voor leerlingen om elkaar op een informele manier beter te leren kennen.
    Tip: organiseer eens een gezamenlijke lunch of buitenspeelactiviteit.