Hoe tover je een saaie speeltijd om tot een zinvolle energizer?

Layer2038 8m359fc

Breng speelplaatsanimatie op jouw school!

In Don Bosco Halle krijgen alle leerlingen uit 5BSO de rol van speelplaatsanimator! Ze staan hier echter niet alleen voor: enkele van hun leerkrachten en Jeugddienst Don Bosco helpen een handje met vorming en voorbereiding. Tijdens de middagpauze is het dan aan hen: dan voorzien ze speelplaatsanimatie voor de eerstejaars. “Je ziet dat ze openbloeien en positiever in het leven staan!”, merkt een leerkracht op.

Bertin, Cedric, Tom, Zihno, Jonas en Oubeid zijn toffe kerels uit het zesde jaar die weten hoe het in elkaar zit. Na een verplicht nummertje in het vijfde, engageren ze zich nu vrijwillig. Ik zocht hen op, benieuwd naar hun verhaal.

HOE ZAG JULLIE MIDDAGSPEELTIJD ER TWEE JAAR GELEDEN UIT?

Zihno: We waren met onze gsm bezig en niet zozeer met elkaar.

Tom: Als ik baskette dan werd de bal vaak weggetrapt. Dat geef je snel op.

Oubeid: Het was saai toen. Nu geraak je je energie kwijt. Hierna val je in de klas in slaap.

Zihno: Maar dat moet je er niet bij zeggen hé! (lacht)

“Het is de spirit van Don Bosco terugbrengen.” - Zinho

WAAROM BEN JE GESTART MET HET GEVEN VAN SPEELPLAATSANIMATIE?

Bertin: Ik wist niet wat speelplaatsanimatie was tot Cedric me erover aansprak. Hij zei dat je kon tekenen, en ook een beetje lesgeven. En ik dacht: “Ja, dat wil ik en ga ik gewoon ook doen!”.

Cedric: Vorig jaar was dat een opdracht voor het vak godsdienst. Er is een klik geweest, na één keer wou ik me blijven engageren en volgden uiteindelijk meerdere keren. Eerst was het op punten, maar nu kies ik ervoor. Want het is leuker om met die leerlingen bezig te zijn dan ’s middags niks te doen.

Zihno: Eerst keken we op tegen de opdracht. We hadden dat zelf nooit meegemaakt, maar het sprak ons al snel aan en de leerlingen ook.

WELKE ANIMATIE BRENGEN JULLIE?

Cedric: Samen met Bertin geven we tekenles.

Zihno: Wij (Oubeid, Tom en Zihno) spelen altijd hockey.

Oubeid: Want dat is ons favoriete spelletje.

Tom: Nee, dat is zijn favoriete spelletje. (Wijst naar Oubeid en lacht.)

Zihno: En wij doen mee. Anderen organiseren zaalvoetbal, basketbal, lopen, tekenen, koken, ... voor ieder wat wils.

WAT IS SPEELPLAATSANIMATIE VOOR JULLIE?

Bertin: Samen met de eerstejaars activiteiten doen en uw hobby’s aan hen doorgeven.

Cedric: Het is interessant om als vijfde- of zesdejaars iets uit te leggen. En ook omdat de eerstejaars anders maar wat rondhangen op de speelplaats en hun tijd steken in stomme discussies en nutteloze dingen. Het is beter dat ze iets leuk doen en tegelijk iets leren.

Tom: Speelplaatsanimatie is kinderen blij maken met een activiteit die je ’s middags met hen opzet. Hen laten bewegen in plaats van heel de dag stil te laten zitten.

Oubeid: En wat discipline leren aan die kinderen, bewegen, sporten.

Zihno: Het is ook de spirit van Don Bosco terugbrengen. Samen met die kinderen buitenspelen.

“Ik ben school echt beu. Maar dit doe ik graag.” - Cedric

EN WAT BETEKENT DAT VOOR JOU? WAT VIND JE ER ZO LEUK AAN?

Bertin: Ik kijk graag naar de creaties van de kinderen. Ik zie mezelf erin, ik tekende hetzelfde op hun leeftijd. Nu kan ik beter tekenen en wil hen daarin helpen groeien.

Zihno: De tijd gaat nu sneller voorbij.

Oubeid: Je speelt tenminste met mensen en je kunt samen met mensen wat doen in plaats van enkel op die GSM te tokkelen.

“Ik wil iets van mezelf doorgeven aan een volgende generatie.” – Bertin

Zihno: Omgaan met mensen. Je leert nieuwe mensen kennen, de kinderen appreciëren het, ze zijn ons zelfs een knuffel komen geven omdat ze zo blij waren. Dat is plezierig.

MERK JE DAT SPEELPLAATSANIMATIE WERKT? ZIJN ZE ENTHOUSIAST ALS ZE LANGSKOMEN?

Cedric: Meestal wel, maar het heeft veel te maken met de begeleiders. Als je er zelf tegen je goesting staat, dan gaan die leerlingen ook zeggen: “Vergeet het! Ik heb daar geen zin in.”. Als je zelf ook enthousiast bent, dan volgen ze jouw goede voorbeeld.

ZOU JE HET OOK ANDEREN AANRADEN?

(Ze knikken allemaal instemmend)

Bertin: ik wou dat ik dit had gehad in mijn eerste jaar. Ik wil hen dat dan ook graag geven.

Cedric: Dit is het enige wat mij nog op school houdt. Vroeger was ik de lastpost, maar dit heeft me geholpen.

Tom: Zeker, want wij doen volgend jaar door.

Oubeid: Direct!

Tom: Het is een aanrader. Ik hoop dat de eerstejaars dat ook gaan doen als ze in het vijfde zitten.

Bron: Don Bosco Vlaanderen 2019/3