Dankmoment DBOC zwaait (bijna-) gepensioneerden uit
Lees meer
Vier leerlingen van het technisch instituut Don Bosco Halle hebben recent indruk gemaakt in twee prestigieuze wedstrijden binnen wetenschap en technologie. Met hun sterke prestaties zetten Jasper, Kobe, Tibo en Axel (allen uit de derde graad) niet alleen zichzelf, maar ook hun school op de kaart.
Jasper Michiels, leerling in het zesde jaar Biotechnologische en chemische STEM-wetenschappen, en Kobe De Marie, uit het vijfde jaar Technologische wetenschappen en engineering, bereikten de finale van de Vlaamse Sterrenkunde Olympiade. De wedstrijd, waaraan meer dan tweehonderd Vlaamse leerlingen deelnamen, selecteerde slechts zeven finalisten. Twee daarvan zijn leerlingen van Don Bosco Halle.
In de voorronde kregen deelnemers complexe sterrenkundige vragen voorgeschoteld, waarbij inzicht in fysica, chemie, wiskunde en aardrijkskunde essentieel was. Tijdens de finale, die plaatsvond op 3 mei, presenteerden Jasper en Kobe hun eigen onderzoeksonderwerpen. Jasper verdiepte zich in asteroseismologie, de studie van sterbevingen, terwijl Kobe een digitale atlas van het heelal ontwikkelde aan de hand van gegevens van ruimtetelescopen. Hun passie voor sterrenkunde groeit ook buiten de lesuren, waar ze zich vrijwillig verdiepen in onderwerpen als zwarte gaten en exoplaneten. Hun leerkrachten, de heer Wellemans (fysica) en mevrouw Lemaître (aardrijkskunde), vergezelden hen op de finaledag.
Ook binnen de elektrotechnische richting viel Don Bosco Halle in de prijzen. Tibo De Coster (zesde jaar Elektrische Installaties) en Axel Vandevelde (zesde jaar Elektrotechnieken) werden geselecteerd voor Electro Brain+, een wedstrijd georganiseerd door Volta in het kader van het Excellentiefonds. Tijdens de sectorproef in januari namen alle leerlingen van het zesde en zevende jaar elektriciteit deel. Tibo en Axel werden uit deze groep gekozen om deel te nemen aan de finale van Electro Brain+, die doorgaat op 27 mei. Daar nemen zij het op tegen de beste jonge elektrotechnici uit Vlaanderen in een technisch uitdagende proef waarbij probleemoplossend denken en vakkennis centraal staan. De leerkrachten die hen begeleiden, de heer Van Poeck en de heer Timmermans, zijn alvast lovend over de inzet en gedrevenheid van Axel en Tibo.