Op dinsdag 24 april organiseerde onze pedagogische begeleiding in Don Bosco Groot-Bijgaarden een netwerkdag voor wetenschappen. Het thema van de netwerkdag was ‘activerende werkvormen in de lessen wetenschappen’, een actueel item in het secundair onderwijs. Een 30-tal leerkrachten namen deel aan de netwerkdag. Zij maakten kennis met tal van activerende werkvormen uit diverse Don Boscoscholen.

Wim Leonard uit Don Bosco Groot-Bijgaarden, de school die ons hartelijkontving, beet de spits af. Hij liet de deelnemers kennismaken met flipping the classroom, hij toonde hoe filmpjes interactief kunnen worden gemaakt viaEdpuzzle en organiseerde een kwis met Plickers. De toon was ingezet.

Filip Detremerie, een externe spreker en leerkracht van het Sint-Aloysiuscollege te Ninove, demonstreerde hoe via ActivePresenter een volledig interactieve les kan worden opgebouwd. Voorbeelden zijn terug te vinden op www.infoprik.be.

Na de koffiepauze was het de beurt aan Nadine Plovie en Suzanne Lamon,beiden leerkrachten biologie uit Don Bosco Kortrijk. Zij lieten de deelnemers via de Jigsaw-methode kennismaken met vier activerende werkvormen binnen de lessen biologie van de tweede graad: trivial pursuit, poster, iPadopdrachten en een variant op de escape room.

Na de lunch mochten Marianne Saelemaekers van Don Bosco Groenveld en David Lambrechts van Don Bosco Hoboken de aandacht van de aanwezigen proberen te krijgen. Dit vormde geen enkel probleem omdat de toeschouwers verplicht waren actief deel te nemen aan de verschillende werkvormen.

Marianne demonstreerde dat met eenvoudig materiaal actieve werkvormen kunnen worden uitgewerkt voor de eerste graad (natuurwetenschappen). Een beeldbingo was hiervan een voorbeeld.

David speelde het spel Elementary dat hijzelf samen met zijn leerlingen heeft bedacht en volledig ontworpen. Een knap staaltje van creativiteit en doorzettingsvermogen. Hij droomt ervan dat dit spel ook in andere scholen kan worden gebruikt...

Nick Vanhauwermeiren uit Don Bosco Haacht demonstreerde hoe een smartboard op een interactieve manier kan worden ingezet tijdens de les. Hij projecteerde interactieve simulaties (PhET) en wijzigde vlotjes verschillende parameters.

Frank Vyncke van Don Bosco Zwijnaarde kreeg de eer de leerrijke dag af te sluiten. Hij deed dit zonder moeite door aan de deelnemers een iPad te geven en hen actief te betrekken bij de uiteenzetting. Hiervoor gebruikte hij Nearpod, een interactieve tool die de leerlingen verplicht tot actieve deelname aan de les via het volgen van de aangereikte slides en het uitvoeren van tussentijdse opdrachten.