"Schoolweek van vier dagen? Hier is het al jaren zo"
Vorige week viel in de nationale media te lezen dat twee Brusselse scholen vanaf volgend schooljaar zullen overschakelen naar een schoolweek van vier dagen. Een 'experiment' waarbij zij op woensdag een lesvrije dag inlassen. Voor Don Bosco Brussel klinkt het verhaal bekend, want zij werken al drie jaar volgens dit concept.
"Ik zag de artikels ook", lacht Elisabeth Verschoore. In Don Bosco Brussel, de school waar zij directeur is, is een schoolweek van vier dagen al lang niets nieuws meer. "Al drie jaar lang komen de leerlingen bij ons op woensdag niet naar school. Dan zijn ze vrij. Ze krijgen wel opdrachten mee die ze tegen donderdag moeten afwerken. Er is dus wel een invulling voor die dag, maar geen les."
Aandacht voor zorg
Volgens de directeur niet alleen om het lerarentekort op te vangen, maar vooral om zorg te dragen voor de leerlingen. "In onze school zitten heel wat leerlingen met een serieuze rugzak", legt Elisabeth uit. "Zij hebben de nodige zorg nodig. Om hen de nodige persoonlijke ondersteuning te kunnen bieden, moeten onze leerkrachten weten met wie zij werken. Daar is die woensdag ideaal voor. Op woensdag is er om de twee weken een zorgoverleg waarbij de leerkrachten online of fysiek kunnen overleggen. Door deze momenten te creëren kunnen zij dichter bij de leerlingen staan en zijn we als school in staat om hen preventief te helpen."
Op woensdagen dat er geen zorgoverleg gepland staat, biedt dit kansen voor vak- en werkgroepen om samen te komen. Maar ook de leerlingen worden niet vergeten. "Natuurlijk kunnen niet alle leerlingen iedere woensdag thuis terecht", aldus Elisabeth. "Voor hen voorzien wij de nodige opvang. We hebben ook een oud-leerkracht die op woensdagen bijles komt geven aan wie dat nodig heeft. Daarnaast hebben we een taalproject voor de eerste graad. Spelenderwijs kunnen de leerlingen hier op woensdag werken aan hun Nederlands."
Asynchroon afstandsonderwijs
Het is dus zeker niet zo dat de school op woensdag onbereikbaar is. "De leerkrachten wel", aldus Elisabeth. "Leerlingen moeten op woensdag dus niet naar hun leerkracht bellen met vragen over de taak die ze meekregen. Daar wordt donderdag aan gewerkt. Wij kiezen bewust voor dit asynchroon afstandsonderwijs om de leerkrachten de kans te geven om op woensdagen op een andere manier te kunnen werken."
Natuurlijk zijn er ook nadelen aan deze schoolweek van vier dagen verbonden. "Het spreekt voor zich dat er regelmatig leerlingen zijn die donderdag toekomen en hun taak niet gemaakt hebben", duidt Elisabeth. "Maar toch zijn we vooral positief over deze manier van werken, net als de ouders. Er zijn heel wat ouders die er het nut van inzien en zelfs bewust voor onze school kiezen omdat er zoveel tijd in zorg wordt gestoken."
Voor heel Vlaanderen
Minister Ben Weyts zei dat dit 'een specifieke situatie voor Brussel is', maar daar gaat Elisabeth niet mee akkoord. "Volgens mij is zo'n schoolweek met vier dagen zeker ook in andere scholen in Vlaanderen mogelijk. We moeten in het onderwijs niet blijven vasthouden aan een structuur die er al zoveel jaren is en die eigenlijk niet nodig is. Wanneer ik over onze aanpak vertel aan collega’s of vrienden uit het onderwijs, krijg ik vaak te horen dat dat ook voor hun school interessant zou zijn. Mijn tip: waarom niet overwegen?"