Aantal volwassen dopelingen in België stijgt opvallend
Lees meer
De STIP IT-campagne tegen pesten ging gisteren van start met een duidelijke oproep aan omstanders: kijk niet weg bij pestgedrag. Maar wat kan je juist doen als je getuige bent van pestgedrag? Sabine Coppens van het Vlaams Netwerk Kies Kleur Tegen Pesten geeft enkele tips.
Pesten treft 1 op de 3 kinderen en 1 op de 5 jongeren, maar ook volwassenen blijven pestgedrag tegenkomen of dragen de gevolgen ervan nog jaren later mee. Uit onderzoek van Idewe, de externe dienst voor preventie en bescherming op het werk, blijkt dat bijna 15 procent van de werknemers aangeeft ernstig pestgedrag te ervaren op de werkvloer.
Volwassenen die gepest worden, kunnen - net als jongeren - te maken krijgen met angstgevoelens, een laag zelfbeeld en depressie. Het pestgedrag kan leiden tot langdurige stress, wat zowel mentaal als fysiek uitputtend is. Op het werk kan pesten resulteren in verminderde prestaties en verhoogd ziekteverzuim. Daarom slaan Ketnet, MNM en Radio2 opnieuw de handen in elkaar voor STIP IT, de jaarlijkse actie tegen pesten. Ze zullen 3 weken hun schouders onder de campagne zetten.
Sinds 2012 organiseert Ketnet, samen met het Vlaams Netwerk Kies Kleur Tegen Pesten, jaarlijks een actie om kinderen te inspireren om elkaar niet te pesten. Van 2012 tot en met 2017 gebeurde dat met De Move tegen Pesten. Daarna werd dat STIP IT. STIP staat voor 'Samen Tegen Iemand Pesten'.
Ketnet werkt sinds 2021 samen met Radio2 en MNM, want niet alleen kinderen en jongeren, maar ook volwassenen kunnen het slachtoffer worden van pestgedrag. Sinds 2018 staan 4 stippen symbool: als je die op je hand tekent, dan geef je een krachtig signaal tegen pesten. Elke stip heeft ook een specifieke betekenis:
"Wees geen wegkijker. Kies kleur tegen pesten en doe mee met STIP IT." Met die boodschap wordt dit jaar de aandacht gelegd op het omstanderseffect. Omstanders kunnen een grote impact hebben om verder pestgedrag te voorkomen en vooral voor de negatieve gevolgen voor diegene die het pestgedrag ondergaat. En net als vorige jaren hoort een nummer bij de actie, dit jaar gemaakt door Emma Bale. Met 'Kijk niet weg' roept ook zij op om niet weg te kijken als je getuige bent van pestgedrag.
Als omstander reageren op pestgedrag is niet altijd evident. Daarom geeft Sabine Coppens van het Vlaams Netwerk Kies Kleur tegen Pesten een aantal tips.
Ook bij Don Bosco zetten we onze schouders onder deze campagne tegen pesten.