Winst voor alumni Don Bosco Haacht op Solar Challenge
België heeft opnieuw de Solar Challenge, het officieuze WK voor zonnewagens in Australië, gewonnen. De studenten van de KU Leuven, met daarbij ook twee oud-leerlingen van Don Bosco Haacht, kwamen als eerste over de streep in Adelaide. Daarmee pakken ze voor de tweede keer goud, ook de vorige editie van 2019 schreven ze op hun naam.
Simon Decat en Lode Keppens studeerden in 2019 af in Don Bosco Haacht. Simon deed dat in de richting Industriële wetenschappen en Lode in de richting Latijn-wiskunde. Intussen maken ze beiden deel uit van het Solar Team. Vooraf klonken de oud-leerlingen al ambitieus: "We weten wat ons doel is, namelijk goud. Nu is het moment aangebroken om die ambities waar te maken", klonk het bij Simon. Dezelfde verwachtingen bij Lode: "Ons ultieme doel is om de hoogste trede te betreden."
Onbeschrijfelijk
Ambitieuze, maar achteraf gezien ook realistische verwachtingen. De Belgen begonnen vandaag aan hun laatste rit met 39 kilometer voorsprong op studenten uit de Nederlandse regio Twente. Ze kwamen uiteindelijk om 10.44 uur plaatselijke tijd over de meet, hun gemiddelde snelheid bedroeg zowat 88 kilometer per uur. Het Nederlandse team van Twente kwam zo'n 20 minuten later binnen. "We zijn als eerste aangekomen en dus supergelukkig", klinkt het vanuit Australië. "Team Twente heeft het ons niet makkelijk gemaakt. We hebben hier 15 maanden hard voor gewerkt, het is dus een heel mooie bekroning op het werk. Dit is onbeschrijfelijk!"
Technische innovatie
Volgens professor Bart Vermang van de UHasselt, die meehielp de zonnepanelen te leveren, is de overwinning een gevolg van heel wat technische innovaties. "Ze hebben een vin gezet op de wagen, die ongeveer werkt als een surfplank. Die kan surfen op de wind, en aangezien er de laatste vijf dagen wel wat wind was, hebben ze daarvan geprofiteerd", legt hij uit. "De studenten zijn ook op zoek gegaan naar het beste van het beste om hun zonnewagen samen te stellen, wij hebben hen ondersteund in het selecteren van de zonnecellen en die te integreren in hun wagen."
Ook de weersomstandigheden werden nauwgezet in de gaten gehouden. "Om op die manier de zonne-energie zo goed mogelijk te gebruiken", onderstreept Vermang. Ook moet gekeken worden naar het gewicht van de chauffeur, want ook dat heeft invloed op de snelheid. "Er kunnen veel dingen verkeerd lopen, maar ik ben erg trots dat we opnieuw gewonnen hebben", concludeert Vermang.